Het blog van Lexus


Nieuwe Lexus LS: luxury limousine opnieuw uitgevonden (video)

nieuwe_lexus_ls

De volledig nieuwe Lexus LS is onthuld! Onze nieuwe limousine schittert op de North American International Auto Show (NAIAS) 2017 in Detroit. Hiermee herhaalt de geschiedenis zich. In 1989 presenteerden we op diezelfde plek namelijk de eerste generatie LS.

Zelden was er een auto die tijdens zijn onthulling zoveel stof deed opwaaien als de eerste generatie LS uit 1989. Deze LS 400 bracht het comfort, de bouwkwaliteit en het oog voor detail van een premium sedan op een ongekend hoger plan. Je kunt gerust zeggen dat de eerste Lexus ooit het premium segment danig opschudde. Met zijn smeuïge, fluisterstille V8. En met zijn ongelooflijke stilte in het interieur.

Met de LS 400 gaven we ons visitekaartje af als automerk dat het begrip luxe – en de service die hierbij hoort – herdefinieerde.

Nu, 28 jaar later, herhaalt de geschiedenis zich met de nieuwe LS. Zowel vanbuiten als vanbinnen straalt de vijfde generatie pure luxe uit. Een auto in het topsegment van de markt met een overduidelijk Japanse identiteit die in niet minder dan 90 landen wereldwijd leverbaar wordt.

nieuwe_lexus_ls

Nieuwe generatie luxueuze auto’s

“Niet alleen symboliseert de nieuwe LS alles waar Lexus anno 2017 voor staat, hij vertegenwoordigt ook de nieuwe generatie luxueuze auto’s die ontwikkeld en gebouwd zijn volgens de beste Japanse traditie”, zegt hoofd-engineer Toshio Asahi. “De Lexus LS gaat verder dan welk ander topmodel ook en overtreft alle verwachtingen die mensen van een topklasse sedan hebben.”

“De ambities waren torenhoog”, vervolgt Asahi. “Degene die een topmodel van Lexus wenst, wordt dagelijks omringd door ongebreidelde luxe. Consumenten die om te beginnen een uiterst scherp oog hebben voor authenticiteit. Die overtuig je niet met een conventioneel product.”

nieuwe_lexus_ls

Langer, lager – en spannender

De nieuwe LS is langer en lager dan zijn voorganger. Het gedurfde design en het silhouet als van een gestroomlijnde coupé sluiten naadloos aan op Lexus’ nieuwe onderscheidende designtaal. De LS staat op een verlengde versie van het volledig nieuwe platform GA-L (Global Architecture for Luxury Vehicles) met achterwielaandrijving, dat Lexus toepast op zijn meest luxe modellen, waaronder de state-of-the-art coupé Lexus LC 500h.

Het nieuwe GA-L platform is het stijfste dat Lexus ooit ontwikkeld heeft. Het zet nieuwe standaarden wat betreft ‘handling’, rijcomfort en het maakt de nieuwe LS tot de stilste generatie ooit.

nieuwe_lexus_ls

‘Omotenashi’

De nieuwe LS is ontwikkeld alsof het merk Lexus opnieuw geïntroduceerd moest worden. Ons doel was niet om de bestaande LS verder te perfectioneren. We wilden de verwachtingen van welgestelde consumenten overtreffen. Mét behoud van één belangrijke eigenschap waarmee elke Lexus zich onderscheidt, namelijk ‘omotenashi’, vrij vertaald als Japanse gastvrijheid. Dit houdt in: zorgen voor de bestuurder en zijn passagiers, voldoen aan al hun behoeften en ze beschermen tegen gevaarlijke situaties.

Lichter en dynamischer

Ultralicht en – stijf staal en aluminium hebben ervoor gezorgd dat de nieuwe LS ruim 90 kilogram lichter is dan het huidige model. Samen met de nieuwe V6-benzinemotor en de toegenomen stijfheid heeft dit geresulteerd in een dynamischer rijervaring.

Lexus heeft voor de vijfde generatie LS een volledig nieuwe 3,5-liter V6 ontwikkeld, voorzien van een eveneens nieuwe twin-turbo. De benzinemotor levert de kracht van een V8 maar zonder het hogere verbruik dat hiermee gepaard gaat. Motorgeluid en vibraties zijn tot het uiterste minimum beperkt. De nieuwe LS levert een vermogen van 310 kW/421 pk. Het maximumkoppel bedraagt 600 Nm. Vanuit stilstand accelereert de LS in 4,5 seconden naar 100 km/uur (AWD).

De aandrijfkrachten worden naar de achterwielen gestuurd via een nieuw ontwikkelde 10-trapsautomaat.

nieuwe_lexus_ls

Semi-autonoom rijden

De LS is standaard uitgerust met de actieve veiligheidssystemen van Lexus Safety System+. Deze systemen helpen ongevallen te voorkomen dan wel de gevolgen hiervan te beperken. Aanwezig zijn onder meer Pre-crash Safety, Rear Cross Traffic Alert and Breaking, Adaptive Cruise Control en Advanced Lane Keeping Assist.

Een veiligheidsprimeur is Intuitive Pedestrian Detection met Active Steering. Op het moment dat de LS voor de auto een voetganger detecteert en een aanrijding dreigt, remt de LS automatisch af en stuurt hij om de voetganger heen zonder de rijbaan te verlaten. Ook nieuw is Lexus CoDrive, een systeem dat de besturing kan overnemen en semi-autonoom rijden mogelijk maakt.

nieuwe_lexus_ls

‘Japans Craftmanship’

Het weldadige interieur van de LS onderscheidt zich door het unieke vakmanschap (‘Craftmanship’) van Lexus’ ‘takumi’, ambachtslieden die op hun vakgebied excelleren. Voorbeelden zijn de zacht aanvoelende oppervlakten, de sfeerverlichting die geïnspireerd is op het schijnsel van traditionele Japanse lantarens en de armsteunen die als het ware zweven naast het portier.

De houtpanelen zijn bewerkt met uiterst precieze lasertechniek die ook wordt toegepast bij het fabriceren van onder andere gerenommeerde concertvleugels. De afwisselend lichte en donkere tinten hiervan geven het interieur van de LS een heel eigentijdse look.

Het bijzonder ruime interieur, de vele unieke eigenschappen en de innovatieve technologie van de nieuwe LS verrassen en resetten alle verwachtingen die automobilisten van een luxury limousine hebben. De LS is de meest prestigieuze Japanse toplimousine die je je maar kunt bedenken.

Reacties zijn gesloten.

Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.