Het blog van Lexus


Nieuwe Lexus LS heeft een veiligheidsmissie

lexus_ls_f_sport

De volledig nieuwe, vijfde generatie Lexus LS heeft een duidelijk doel voor ogen: het elimineren van verkeersongevallen waarbij Lexus’ nieuwe vlaggenschip betrokken zou kunnen zijn. Hiertoe zijn de nieuwe Lexus LS 500 en LS 500h uitgerust met nieuwe geavanceerde actieve veiligheidssystemen.

lexus_veiligheid

De nieuwe Lexus LS is voorzien van 2 uitgebreide pakketten actieve veiligheidssystemen (zie foto boven): het eerder geïntroduceerde Lexus Safety System + en Lexus Safety System + A, dat de volgende nieuwe geavanceerde Pre-crash- en rijassistentiesystemen omvat:

lexus_veiligheid

– Pre-Collision System (PCS) met Intuitive Pedestrian Alert en Active Steering Assist

Als enige auto is de nieuwe Lexus LS voor het Pre-Collision System uitgerust met een stereocamera die diepte waarneemt, net als het menselijk oog. Het aantal radarsensoren bedraagt 5 waarvan er 2 nieuw zijn. Deze bevinden zich aan de zij-voorkant van de auto. Hiermee detecteert het Pre-Collision System behalve voertuigen en obstakels die zich recht voor de auto bevinden ook exemplaren die zich schuin voor de auto bevinden (Front-Lateral PCS).

Verder neemt het geavanceerde systeem ook voetgangers en fietsers waar, ook in het donker. Zodra een aanrijding dreigt, toont het kleuren Head-Up Display (HUD) de locatie van deze verkeersdeelnemer – een wereldprimeur. Wanneer de bestuurder alsnog niet reageert, automatisch remmen niet afdoende blijkt en een aanrijding dus ‘zeer waarschijnlijk’ is, stuurt de LS automatisch om de fietser of voetganger heen.

lexus_veiligheid

– Lane Tracing Assist

Lane Keep Assist is geëvolueerd in Lane Tracing Assist. Het systeem biedt – wanneer Adaptive Cruise Control actief is – vloeiende stuurassistentie om de LS in zijn baan te houden, óók in bochten. Hierbij dient de bestuurder wel zijn handen aan het stuur te houden; een speciale sensor in het stuur detecteert de lichtst mogelijke aanraking. In druk verkeer – wanneer de belijning van de weg nauwelijks zichtbaar is – bepaalt de stereocamera de rijrichting van de voorganger om op die manier de LS alsnog tussen de lijnen te houden. Het Head-Up Display informeert de bestuurder over de mate van assistentie.

Met Lane Change Assist (binnenkort leverbaar in Europa) wisselt de LS volledig zelfstandig van rijbaan op het moment de bestuurder de richtingaanwijzer activeert. Hierbij wordt uiteraard gekeken of dit veilig kan. De autonome manoeuvre neemt 8 seconden in beslag.

lexus_veiligheid

– Two-stage Adaptive High-beam System (AHS)

Het revolutionaire Adaptive High Beam System van de Lexus LS is voortaan uitgerust met 4 hoofdlenzen (was 3). Beide koplampen zijn voorzien van 8 LED-lampen boven en 16 stuks onder, in totaal dus 24 LED-lampen. Deze kunnen onafhankelijk van elkaar gedimd en volledig uitgeschakeld worden. Hierdoor is een nog preciezere controle van lichtsterkte en -afstand mogelijk.

Een ander voordeel is dat verkeersborden boven de weg altijd verlicht worden door de bovenste rij LED-lampen, ook bij tegemoetkomend verkeer; bij andere systemen blokkeert dit verkeer vaak de lichtbundel. De bestuurder kan bovendien vaker met grootlicht rijden zonder andere bestuurders te verblinden. Wanneer de snelheid daalt tot 15 km/uur en minder, schakelt de LS automatisch de bochtverlichting in zodat de bestuurder mogelijke voetgangers eerder opmerkt.

– Front Cross Traffic Alert (FCTA)

De Lexus LS weet dankzij de verkeersbordenherkenning, het navigatiesysteem en het gedrag van de bestuurder wanneer de auto een kruispunt nadert. FCTA helpt aanrijdingen op kruispunten voorkomen. Het systeem detecteert naderend kruisend verkeer en laat de bestuurder middels het Head-Up Display weten uit welke richting de auto’s in kwestie komen – een wereldprimeur. Zodra een aanrijding dreigt, hoort de bestuurder als aanvulling hierop een waarschuwingssignaal.

– Road Sign Assist (RSA)
Herkent verkeersborden – onder andere met een snelheidsbeperking – en attendeert de bestuurder hierop. Het systeem maakt hierbij gebruik van een camera en het navigatiesysteem. Nieuw is dat wanneer Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) is ingeschakeld, RSA de bestuurder waarschuwt op het moment dat de ingestelde snelheid hoger ligt dan de toegestane snelheid. Het systeem stelt een nieuwe toegestane maximumsnelheid voor die de bestuurder alleen hoeft te bevestigen.

Lexus LS 500h - Genève 2017

Lexus Safety System + biedt nog meer veiligheid

Als aanvulling op de nieuwe actieve veiligheidssystemen van het Lexus Safety System + A, heeft Lexus de bestaande systemen van het Lexus Safety System + verder verbeterd. Een voorbeeld is het Pre-Collision System dat voortaan ook fietsers en voetgangers in het donker herkent. Verder is de automatische remkracht verbeterd wat een nog positievere bijdrage levert aan het voorkomen van aanrijdingen.

Nieuw ontwikkelde millimeter-wave radar

Lane Departure Alert (LDA) ziet – behalve de aangebrachte belijning op asfalt – voortaan ook de grens tussen asfalt en gras, stoepranden en bijvoorbeeld grind. Dus ook als de belijning ontbreekt, attendeert het systeem de bestuurder wanneer de LS zijn oorspronkelijke rijbaan dreigt te verlaten en kan het stuurassistentie verlenen.

De Dynamic Radar Cruise Control kan verder vooruitkijken dankzij de nieuw ontwikkelde millimeter-wave radar en camera. De acceleratie verloopt vloeiender dan voorheen en wordt met Indicator-Linked Control ingezet zodra de bestuurder de richtingaanwijzer activeert om zijn voorganger in te halen. Dit is een opmaat tot volledig autonoom rijden en laat de bestuurder alvast aan dit fenomeen wennen.

lexus_veiligheid

Parkeren met de nieuwe LS is een fluitje van een cent. De auto houdt rekening met andere voertuigen, voetgangers en objecten, zoals een muurtje of paaltje. Een wereldprimeur is dat tijdens achteruitrijden voetgangers achter de auto opgemerkt worden en de auto zelfstandig remt als een aanrijding onvermijdelijk lijkt.

Meer zicht met Panoramic View Monitor

De nieuwe Lexus LS is verder uitgerust met een parkeerhulpsysteem dat andere voertuigen en voetgangers achter de auto opmerkt wanneer de bestuurder achteruitrijdt. Mocht dat nodig zijn, dan activeert het de remmen.

De Panoramic View Monitor biedt nog meer zicht rond de auto dan voorheen. Nieuw zijn ‘Side clearance view’ en ‘Cornering view’. Met de eerste functie is het alsof de bestuurder boven de kofferbak van de auto zweeft om te zien of de ruimte aan de zijkanten van de LS vrij is. ‘Cornering view’ voegt hier beeld aan toe waarmee het is alsof de bestuurder achter de auto staat en in de richting van de auto kijkt wanneer hij de bocht omgaat. Hiermee kan hij bepalen of het veilig genoeg is om op smalle weggetjes rechts of links te gaan zonder de stoeprand te raken.

lexus_veiligheid

 

lexus_veiligheid

Eind 2017 bij de Lexus-dealer

De nieuwe Lexus LS 500 en LS 500h staan tegen het einde van het jaar bij de Lexus-dealer. Voor meer informatie kun je terecht op Lexus.nl.

Reacties zijn gesloten.

Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.