Het blog van Lexus


Het perfecte stuurwiel

lexus-lc-500-interieur-afwerking-takumi-01

Wat maakt een stuurwiel perfect voor de high-performance premium coupé Lexus LC? De Takumi van Lexus weten het antwoord.

Ambachtsman

Takumi is het Japanse woord voor ambachtsman. Als je een bepaalde ambacht helemaal tot in de puntjes beheerst en deze weet over te dragen op anderen, pas dan mag je de titel Takumi dragen. Diverse Takumi hebben hun specialisme gebruikt tijdens de ontwikkeling van de nieuwe LC, óók ambachtslieden met een bovenmenselijk oog voor interieurdetails. In de LC komt vakmanschap perfect tot uiting, zeggen LC Chief Designer Tadao Mori en LC Chief Engineer Koji Sato.

lexus-lc-500-koji-sato-tadao-mori

Links: LC Chief Engineer Koji Sato – Rechts: LC Chief Designer Tadao Mori

Definiëren van perfecte stuurwiel

Volgens Koji Sato hebben diverse Takumi-testrijders geholpen met het definiëren van de perfecte vorm van het stuurwiel. Een simpele klus was dat niet. Heel veel rijden, details checken en opnieuw testkilometers afleggen was noodzakelijk. “En vooral niet stoppen tot de perfecte vorm is ontstaan”, zegt Sato.

Intensief werk, maar wel essentieel. Want met het stuurwiel komt de bestuurder het meest in aanraking. Je werkt ermee samen, dus moet het gevoel goed zijn. “Het eindresultaat is een stuurwiel dat perfect aansluit op de handen en optimale grip biedt tijdens snel bochtenwerk”, zegt Sato.

lexus-lc-500-interieur-afwerking-takumi-02

Schakelflippers

Volgens Tadao Mori is volgens hetzelfde principe de vorm van de schakelflippers vormgegeven. De vingertoppen moeten volgens hem perfect vallen op het flipperoppervlak. Dat vergt precisiewerk. Maar de Takumi hebben engelengeduld en stoppen niet tot het echt goed is. Toch kan het in de ogen van de Takumi altijd beter, vandaar dat ze continu bezig blijven met het perfectioneren van de vorm.

lexus-lc-500-interieur-afwerking-takumi-05

Afwerking van ongekend hoog niveau

De interieurafwerking van de LC is van ongekend hoog niveau. Dat komt deels omdat de LC wordt gebouwd in de Motomachi-fabriek: in dezelfde fabriek werd ooit de LFA geproduceerd. Takumi die aan deze legendarische supercar hebben gewerkt, zijn nu werkzaam aan de LC.

Op deze manier is de ervaring opgedaan met de LFA toegepast in de LC. “Dat zie je aan alles, zoals de koolstofvezel componenten, de kwaliteit van de lederen bekleding en al het handwerk”, zegt Koji Sato.

lexus-lc-500-interieur-afwerking-takumi-04

Alle onderdelen zijn afgewerkt

LC Chief Designer Tadao Mori noemt onder meer de stiksels van de alcantara bekleding. “Zichtbare plastic componenten in het interieur ga je absoluut niet in de LC vinden. Alle onderdelen zijn met oog voor detail afgewerkt”, zegt Mori.

Mix van sportiviteit en luxe

Het eindresultaat is volgens de twee heren een interieur waarin niet alleen een luxe sfeer heerst, maar ook volop sportiviteit aanwezig is. De LC is natuurlijk een sportcoupé, maar wel van een bijzondere soort. De auto biedt een betrokken en sportieve rijbeleving (ook geen eenvoudige klus), het nodige comfort zoals je van Lexus gewend bent én sensationele looks. Het mooiste is nog wel dat de LC in de loop van 2017 gewoon in de Lexus-showrooms staat.

lexus-lc-500-new-york-big-apple-04

Reacties zijn gesloten.

Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.