Het blog van Lexus


‘Dit was de moeilijkste designklus tot nu toe’

lexus-lc-500-koji-sato-tadao-mori

Koji Sato (Chief Engineer) en Tadao Mori (Chief Designer) kunnen alles vertellen over de gloednieuwe Lexus LC. Hoog tijd om ze aan hun jas te trekken voor een interview, want we willen heel veel weten.

De Lexus LC is het sprekende voorbeeld dat een productiemodel net zo radicaal kan zijn als een studiemodel. Hoe heb je ervoor gezorgd dat het design van de LC zo dicht bij de LF-LC Concept staat?

Koji Sato: “Het LC-project was veel complexer dan alleen de LF-LC Concept omtoveren in een straatauto. Topman Akio Toyoda hield ook van het LF-LC design, maar hij wist dat het een grote uitdaging zou worden voor ons, misschien wel de grootste uitdaging sinds Lexus de eerste generatie LS ontwierp. Het hele team werkte samen, zowel technische experts als designers. Dit is waarom we zo’n geweldige auto hebben kunnen maken.”

lexus-lc-500-koji-sato

Koji Sato, Lexus LC Chief Engineer

Wat was designtechnisch de grootste uitdaging?

Tadao Mori: “Eigenlijk vormde alles een uitdaging, maar het invullen van de bruikbare interieurruimte was het meest uitdagend. Hoe houden we de daklijn zo laag mogelijk, terwijl het interieur toch comfortabel en lekker ruim blijft? En hoe kunnen we hele grote 21-inch wielen monteren met een hele lage motorkap? Dat soort dilemma’s. Om die motorkap te creëren hebben specialisten van het onderstelteam geregeld onderdelen opnieuw moeten ontwikkelen tot we het gewenste effect hadden. Dit aspect nam maanden van hard werken in beslag, maar de experts waren zo weg van het design van de LC, dat ze bereid waren om te doen wat nodig was om alles te realiseren.”

Veel nieuwe technologieën zijn toegepast in de nieuwe LC. Op welke ben je meest trots?

Koji Sato: “Natuurlijk vormen elementen als het koolstofvezel en de aluminium constructie hoogtepunten, maar ook de introductie van de veiligheidsvoorzieningen van Lexus Safety System+ en het nieuwe touchpad, genaamd Remote Touch Interface voor de bediening van het multimediasysteem. Maar om je de waarheid te vertellen: ik maak me niet echt druk om zaken die debuteren in de LC. Belangrijker is dat het uiteindelijke resultaat ervoor zorgt dat bestuurder verliefd wordt op de auto.”

“Het interieur van de LF-LC Concept vond Akio Toyoda niet bij een stuurmansauto passen”

Tadao Mori: “Ik was er ondersteboven van hoe kort we het bumperdeel voor de vóórwielen hebben gerealiseerd door ’s werelds compactste lichtunits met geavanceerde LED-technologie te ontwikkelen. We hebben ook extreem compacte achterlichten ontworpen met speciale techniek om diepgang te creëren.”

Koji Sato: “Met de vóórophanging hebben we ook een doorbraak gerealiseerd. Door geen staal te gebruiken maar juist te kiezen voor aluminium bespaarden we alleen op dit onderdeel al meer dan 10 kilogram en dat komt de lichtvoetigheid van de auto ten goede.”

Was er een voordeel door de LF-LC als designleidraad te hebben?

Koji Sato: “Omdat het ontwerp van de LF-LC Concept zo sterk was, stond al vroeg vast hoe het productiemodel moest ogen. Dit hield in dat we een afwijkende designbenadering hadden dan bij de meeste auto’s.”

Tadao Mori: “We hebben daardoor meer dan ooit kunnen concentreren op de details, omdat we hier meer tijd voor hadden bij andere projecten.”

lexus-lc-500-tadao-mori

Tadao Mori, Lexus LC Chief Designer

Met het exterieurdesign van de LC ben je erg dicht bij dat van het conceptmodel gebleven. Het interieur is daarentegen aanzienlijk anders. Wat is de reden hiervan?

Tadao Mori: “Toen Akio Toyoda voor de eerste keer in de LF-LC plaatsnam, was hij onder de indruk maar hij kon niet voorstellen dat het interieur bij een échte stuurmansauto zou passen. De ontwerpers hebben daarom veel tijd besteed in de LFA en andere high performance modellen om te leren begrijpen hoe een uitstekende rijervaring versterkt kan worden door het interieurdesign en de ideale positionering van de instrumenten en bedieningsknoppen.”

Hoeveel mensen hebben er aan de LC gewerkt en voor hoelang?

Koji Sato: “Er werken nog steeds meer dan 4.000 mensen aan het LC-project. Ze hebben allemaal uitstekend werk geleverd en doen dat nog steeds. De LC staat op een gloednieuw platform en is in vijf jaar in plaats van de gebruikelijke zes jaar ontwikkeld. Het was hard werken, maar een uitstekende test voor iedereen die een gelijk doel nastreeft en deze werkelijkheid maakt.”

Plaats op:

    Gerelateerde berichten

    • Geen gerelateerde berichten

    Reacties zijn gesloten.

    Reacties zijn gesloten

    U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.