Het blog van Lexus


‘Doorzichtige’ Lexus LC biedt kijkje achter de schermen

lexus lc doorzichtig

De Lexus LC zit vol geavanceerde technologie. Daar zie je vanwege de carrosserie niks van. Best jammer. Dus ontwikkelden we een Lexus LC waar je als het ware doorheen kunt kijken.

lexus lc doorzichtig

De ‘doorzichtige’ Lexus LC was in september 2017 te zien op de Frankfurt Motor Show. Menig bezoeker stopte om de technologie eens nader te bekijken. Een kijkje achter de schermen zogezegd. Hierbij vielen een paar dingen op:

Gesmede wielen

lexus lc doorzichtig

De Lexus LC is de enige auto in zijn klasse die leverbaar is met 21-inch lichtmetalen gesmede wielen. Ieder wiel wordt uit één blok aluminium gesmeden. Omdat het productieproces hiervan langer duurt dan van gegoten velgen, vind je gesmede wielen meestal niet op productieauto’s. Gesmede wielen zijn echter lichter en sterker dan gegoten exemplaren en dus bij uitstek geschikt voor de LC.

Direct stuurgevoel

lexus lc doorzichtig

Het directe stuurgevoel van de LC is deels te danken aan de speciaal afgestemde elektronische stuurbekrachtiging. Bij lage snelheden ervaart de bestuurder minder inspanning – en meer comfort – terwijl bij hoge snelheden het gevoel van stabiliteit toeneemt. Voor meer stijfheid hebben we een relatief grote stuur-as met een grotere diameter toegepast. Het zorgt er bovendien voor dat vibraties van de transmissie niet merkbaar zijn.

Atkinson en Otto

lexus lc doorzichtig

Het hart van de LC 500 is de 5,0-liter V8-benzinemotor, de krachtigste die we ooit ontwikkelen, namelijk 351 kW/477 pk. Een beul van een atmosferische motor, zonder turbo of compressor. De respons en het geluid zijn fenomenaal. Alsof je in een continue acceleratie zit. De jankende sound bij hoge toerentallen zijn te danken aan de klepveren en kleppen van titanium. De V8 combineert de Otto en Atkinson Cycle voor maximale prestaties bij vollast of juist een lager verbruik bij minder sportief gebruik.

10-trapsautomaat

lexus lc doorzichtig

De aandrijfkrachten worden naar de achterwielen gestuurd via een nieuw ontwikkelde 10-trapsautomaat – de eerste van Lexus ooit. Die is nauwelijks groter en – door het gebruik van aluminium – nauwelijks zwaarder dan een 8-trapsautomaat. De schakeltijden zijn net zo snel als die van een transmissie met dubbele koppeling. De acceleratietijd van 0-100 km/uur neemt minder dan 4,5 seconden in beslag.

Ontdek de nieuwe Lexus LC 500

Ontdek de Lexus LC 500h

Plaats een reactie