Het blog van Lexus


Lexus Multi Stage Hybrid: Hybride 2.0

lexus-lc-500-koji-sato

De nieuwe LC 500h wordt gezien als een absolute beauty. Maar weet je ook dat er onder de motorkap schoonheid schuilt? Koji Sato, Chief Engineer van de LC 500h, legt uit waarom de nieuwe Multi Stage Hybrid-aandrijflijn state-of-the-art is.

lexus-lc500h-techniek-05

Hybride niet alleen ‘eco’

Hybride alleen ‘eco’? Sato ziet dat toch anders. Hybride kan volgens hem ook high-performance betekenen. “We hebben Lexus Hybrid Drive naar een nog hoger plan getild door een aandrijflijn te creëren die veel directer reageert op de input van de bestuurder”, zegt Sato. Het efficiënte brandstofverbruik van de hybride aandrijflijn blijft behouden. Een soort van win-win situation dus.

lexus-lc500h-techniek-01

High-performance

Sato en zijn team hebben jaren aan het hybride aandrijfsysteem gewerkt. Volgens Sato zat de grootste uitdaging in het vinden van een systeem waarbij de bestuurder directe respons krijgt op stuurbewegingen en het gaspedaal, zowel op bochtige wegen als op de Duitse Autobahn. De oplossing werd gevonden in het toevoegen van een nieuwe automatische transmissie.

Simpel gezegd heeft Lexus achter de continu variabele transmissie (CVT) van de LC 500h een extra automatische versnellingsbak met vier versnellingen geplaatst. Door middel van slimme elektronica biedt het systeem in totaal tien versnellingen. “Dat konden er ook negen of elf zijn, maar tijdens testritten bleek een aantal van tien verzetten de beste optie, omdat er zo een fijn schakelritme in de aandrijflijn ontstaat”, zegt Sato.

Natuurlijk zeggen beelden meer dan duizend woorden. Onderstaande video laat zien hoe het systeem precies werkt.

VIDEO:

Uitlaatsoundtrack

Het nieuwe hybride systeem biedt volgens Sato volop voordelen. De auto doet direct wat de bestuurder wenst, of je nu in een sportieve of ontspannen bui bent. “Dit is de eerste hybride Lexus met genoeg vermogen om de achterwielen flink te laten spinnen omdat er direct bergen trekkracht tot je beschikking staat”, zegt een enthousiaste Sato.

De 3,5-liter V6-benzinemotor levert in combinatie met een krachtige elektromotor een systeemvermogen van 359 pk. Meer dan genoeg om in minder dan vijf seconden naar 100 km-u te accelereren.

Volgens Sato gebeurt dat alles onder het genot van een heerlijke motor- en uitlaatsoundtrack. Sato’s ontwikkelingsteam heeft tijdens het creëren van het geluid dezelfde filosofie gevolgd als bij de LFA, de snelste supercar van Lexus ooit. Dat belooft wat! Wel nog even geduld hebben, want de LC 500h komt in de lente van 2017 op de Nederlandse markt. Het wachten waard, toch?

lexus-lc500h-techniek-04

lexus-lc500h-techniek-02

Reacties zijn gesloten.

Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.