Het blog van Lexus


25 dingen die je moet weten over de Lexus LS

25 dingen die je moet weten over de Lexus LS

Lexus bestaat 25 jaar! Een mooi moment om terug te kijken op de Lexus waarmee het allemaal begon, de Lexus LS. En dat doen we met 25 dingen die je als Lexus fan absoluut over de LS moet weten.

1: Al snel na zijn debuut in 1989 verkocht de Lexus LS in Amerika beter dan zijn rivalen van BMW, Mercedes én Cadillac. Het angstzweet brak deze merken uit. Als de wiedeweerga verlaagden ze de prijzen van hun limousines. Mercedes maakte zelfs zijn productieproces efficiënter, iets wat Lexus toen al tot in de puntjes beheerste.

25 dingen die je moet weten over de Lexus LS

2: Al in de jaren 80 stelde Lexus een team samen dat ervoor moest zorgen dat de LS ook na jaren van gebruik er niet ouder uit zou zien. Een anti-verouderingscrème, maar dan net even anders.

3: Vanaf 2007 was de LS met lange wielbasis achterin leverbaar met speciale Executive Class stoelen. Die waren dusdanig verstelbaar dat je als het ware achterover lag. Met de beentjes gestrekt vertelde je de chauffeur waar hij naartoe moest rijden.

4: Niet relaxed genoeg? De stoelen waren eveneens voorzien van een massagefunctie. Tegenwoordig is de rugleuning voorzien van acht drukpunten die je via een afstandsbediening kunt aansturen om jezelf een ‘Shiatsu’-massage te geven. Oh yes …

25 dingen die je moet weten over de Lexus LS

5: De motor van de eerste generatie liep zo zijdezacht dat als je vijftien gevulde champagneglazen op de motorkap plaatste, er geen druppel verloren ging wanneer de auto 150 km/uur reed. Ja, dat hebben we serieus getest, bekijk de onderstaande video maar eens.

6: De huidige LS is leverbaar met Advanced Pre-Crash Safety. Is de kans op een aanrijding groot, dan waarschuwt het de bestuurder en vergroot het preventief de beschikbare remdruk. Is een aanrijding bij snelheden tot 40 km/u onvermijdelijk, dan stopt de auto vanzelf. Een veilige gedachte.

7: Primeurtjes genoeg. De LS was bijvoorbeeld de eerste auto met een achttraps automaat. En met climate control die gebruikmaakt van infrarood. En met een hybride aandrijflijn met een V8. En met … Enfin, je begrijpt wat we bedoelen.

25 dingen die je moet weten over de Lexus LS

8: Voor de LS bedacht Lexus een carrosserielak die zichzelf repareert. Krasjes hebben geen schijn van kans omdat de lak zijn originele kleur en glans behoudt.

9: Een thuisbioscoop is zó 2014. In de Lexus LS kun je achterin naar je favoriete speelfilm kijken terwijl je achterover leunt en een massage krijgt. Kijk, daar maak je pas de blits mee.

25 dingen die je moet weten over de Lexus LS

10: Elke motor van de LS wordt persoonlijk gecheckt, gecontroleerd en ge-dubbel-checkt. Oh, en geïnspecteerd. Dit wordt gedaan door een special hiervoor opgeleide ‘takumi’. Hij gebruikt een stethoscoop om er zeker van te zijn dat werkelijk niets aan zijn aandacht ontsnapt, zie foto boven.

25 dingen die je moet weten over de Lexus LS

11: Om het juiste relaxte gevoel te krijgen, verbleef het designteam van de originele LS een tijdje in Laguna Beach, Californië (zie boven). Het vakantiegevoel dat deze populaire kustplaats zo kenmerkt, vertaalde het team door naar het design van de LS. Geef ons ook zo’n baan.

12: De stoelen van de LS zijn dusdanig ontworpen dat ze voorkomen dat je bij een aanrijding onder de gordel door glijdt.

13: De LS heeft een heuse conciërge aan boord. Een climate conciërge welteverstaan. Het systeem regelt het verwarmbare stuurwiel, de stoelverwarming en het aircosysteem zodat jij altijd binnenin over de juiste temperatuur beschikt.

14: De houtaccenten in de Lexus LS zijn een verhaal apart. Het fabricageproces van het zeer exclusieve ‘Shimamoku’-fineerhout bestaat uit maar liefst 67 stappen. Het kost alleen al 38 dagen om het stuurwiel te maken. Kijk maar eens:

15: Lexus maakt gebruik van lasertechnologie om de carrosseriedelen aan elkaar te monteren. Dit zorgt voor een ongekende stijfheid.

16: Stil. Elke Lexus LS is stil. Alsof je in een cocoon zit. Ver weg van de buitenwereld. Om de Lexus zo stil te krijgen, zien we werkelijk niets over het hoofd. De wielen van de huidige LS zijn zelfs dusdanig ontworpen dat ze zo min mogelijk geluid produceren. Ssssst.

17: Maar liefst 19 speakers telt het Mark Levinson Premium Surround Sound Audio System. Het kostte meer dan 2.000 uur om het geluid te perfectioneren. Alsof je in een concertzaal zit die bekendstaat om zijn ongeëvenaarde akoestiek. ‘Autogek’ Bas van Putten kan er boeiend over vertellen:

18: We laten alleen de allerbeste technici aan de LS werken. Dat geldt voor Ichiro Suzuki die verantwoordelijk is voor de eerste generatie als voor Hideki Watanabe van de huidige generatie. Beiden behoren tot de absolute top op hun vakgebied.

25 dingen die je moet weten over de Lexus LS

19: Een orchidee is uiterst kwetsbaar. Ze groeien en bloeien alleen als de leefomgeving tot in de puntjes klopt. Zoals het interieur van de Lexus LS. De klimaatbeheersing is zo goed geregeld dat vijftig orchideeën ooit tot volle bloei kwamen. (En ja, net als met de champagneglazen hebben we dit ook getest.)

20: Er wordt geen LS op de markt gebracht voordat hij uitgebreid getest is. En met uitgebreid bedoelen we ook uitgebreid. Met de prototypes van de eerste generatie hebben we meer dan 1,6 miljoen testkilometers afgelegd.

21: De Lexus LS heeft een volle prijzenkast. De auto werd onder meer uitgeroepen tot ‘World Car of the Year’, ‘International Car of the Year’, Top Gear Limousine of the Year’ en ga zo maar door. Heeft iemand een extra grote prijzenkast te koop?

22: In diverse klanttevredenheidsonderzoeken staat de Lexus LS bovenaan, als de auto met de minste mankementen.

25 dingen die je moet weten over de Lexus LS

23: De F Sport-versie van de Lexus LS heeft een vleugje LFA, je weet wel, Lexus’ supersportwagen met V10. Zo is het zwaartepunt van de F Sport net zo optimaal en is de versie met achterwielaandrijving voorzien van een limited-slip differentieel voor optimale grip in bochten.

24: De meest innovatieve, duurzame en geavanceerde fabriek staat in Tahara, Japan. Drie keer raden waar de Lexus LS geproduceerd wordt. Juist, in Tahara. Dit is het summum van productiefaciliteiten wereldwijd. Als je een limousine bent, wil je hier gebouwd worden. Zo simpel is het.

25: Yes, je bent er! Je bent één stap verwijderd van iemand die alles over de LS weet. Het is de perfecte limousine. Nee, toch niet. Zelfs na 25 jaar zien we nog ruimte voor verbeteringen. Door bijvoorbeeld nieuwe technologieën. Dus wat gaan we doen? De LS verder perfectioneren. We gaan dus vrolijk door met ons werk. Zoals we dat al 25 jaar doen.

Terwijl wij de Lexus verder verbeteren, kun jij de Lexus LS van je dromen samenstellen; veel plezier!

Een reactie over “25 dingen die je moet weten over de Lexus LS”

  1. Ivar Faber schreef:

    Ik heb een van de laatste ls 400,s op lpg.
    De wagen is van laat 2000.
    Meestal rij ik flink jonger, maar elke keer dat ik in de ls stap geniet ik en mijn klanten ook.
    Ik rij er taxi mee en elke km is een genot.
    Wagen staat bijna op 3 ton, en eigenlijk zonder mankementen


Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.