Het blog van Lexus


Lexus RC F: “Intens en diep bevredigend”

Lexus RC F

Moet je voor een supersportieve rasentertainer bij BMW, Ford of Lexus winkelen? Volgens het toonaangevende Britse automagazine komt de liefhebber alleen bij Lexus volledig aan zijn trekken. Dit is waarom.

Voor Ben Barry, autojournalist van CAR, moet het een geweldige triotest zijn geweest: rijden met een BMW M4, Ford Mustang GT V8 en Lexus RC F Carbon Edition door het prachtige heuvelachtige landschap van Schotland. De vraag is luid en duidelijk: welke van deze sportcoupés is de beste?

Magistrale V8

Ben kan daar heel kort over zijn: “De Lexus! Ik had nog nooit in een Lexus RC F gereden, dus werd in het diepe gegooid. We reden de RC F Carbon Edition die 10 kilogram lichter is dan de standaard RC F dankzij een koolstofvezel dak, motorkap en achterspoiler. Een afkeer hebben tegen deze Lexus is moeilijker dan ik dacht. Dat komt allemaal door die magistrale atmosferische 5,0-liter V8.” Lexus RC F

3 motoren, 3 karakters

De V8-motor in de Lexus RC-F levert 477 pk (351 kW) en 530 Nm koppel. In de Ford Mustang GT V8 huist eveneens een V8-motor van 5,0-liter, alleen bedraagt het vermogen 421 pk (310 kW). De BMW M4 moet het stellen met 2 cilinders minder: een 3,0-liter zes-in-lijn met 2 turbo’s en 431 pk (317 kW). Volgens Ben klinkt de motor van de Mustang goed, maar ontbreekt een opzwepend karakter. En de BMW? Daar ontbreekt het aan sensatie. “Geen charme, geen kippenvel, dus bedankt”, stelt hij. 

Diep bevredigend

Waarom is Ben zo te spreken over de Lexus RC F? “De forse 5,0-liter produceert een zijdezachte brom bij lagere toerentallen en de 8-traps automaat schakelt moeiteloos door de versnellingen. De aandrijflijn laat duidelijk merken dat er genoeg pit en zelfs meer reserve in zit dan in Fort Knox. Ga voorbij de 3.500 toeren per minuut en er ontstaat een diepe klank die tot 7.500 toeren per minuut als een langdurige climax van zich laat horen. Het is intens, hectisch en diep bevredigend.”   car-magazine-lexus-rc-f-bmw-4-ford-mustang-tweet

De spreekwoordelijke zweep

Ben: “In dit gezelschap maakt het vermogen van de RC F meer indruk dan de M4 en Mustang. Je moet de spreekwoordelijke zweep gebruiken om de motor te laten presteren, maar hij is snel genoeg en de sound geeft je ruim voldoende beloning. En kom op, een motor moet je toch laten werken?”

Ferrari-stijl

Toch heeft de Lexus RC F meer kwaliteiten dan alleen de krachtbron. “Om het meeste uit de RC F te halen schakel je de modus Sport S+ in. Er verschijnt dan een digitale snelheidsmeter in Ferrari-stijl voor je neus en de gasrespons neemt toe. De auto wordt niet overgevoelig maar versterkt wel het gevoel van connectiviteit.”

Wiskunde is niet moeilijk

Ben blikt terug op deze intensieve test en kan maar één ding concluderen. De Lexus RC F is de terechte winnaar dankzij de motor, zijn ongekende design en het perfect uitgebalanceerde chassis. “Sta je versteld? Niet doen, het is een simpele rekensom: brute styling en techniek + een bombastische V8 + uitbundigheid = winnaar.” Zo zie je maar, wiskunde is echt niet moeilijk.

Reacties zijn gesloten.

Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.