Het blog van Lexus


Er zit meer LFA-DNA in de LC dan je denkt

lexus-lfa-blog-lc-02

De Lexus LFA spreekt nog altijd tot de verbeelding. Vanwege zijn hoogtoerige V10, zijn formidabele wegligging en fantastische looks. Het is een supersportscar boordevol kwaliteiten. In de nieuwe sensationele premium coupé LC leeft een deel van het DNA van de LFA voort.

Iedere dag in LFA rijden

Lexus heeft natuurlijk de nodige ervaring opgebouwd met de LFA door het maken van een goed rijdende en sportieve coupé. Die ervaring is benut tijdens de ontwikkeling van de LC. Leden van het LC-ontwikkelingsteam reden in het begin iedere dag in de beroemde LFA. Geen vervelend klusje toch? Het team kreeg op deze manier een goed beeld van de rijsensaties en de exotische materiaalsoorten (koolstofvezel). Pas daarna werd begonnen aan de LC.

lexus-lfa-blog-lc-01

Kijk verder dan alleen specificaties

Volgens LC Chief Engineer Koji Sato gaat het ontwikkelen van een echt goede auto veel verder dan alleen te kijken naar specificaties en performancecijfers. “Klanten willen zich verbonden voelen met de auto, dus hebben we hard gewerkt om dat te realiseren”, zegt Sato.

lexus-lc-500-koji-sato-tadao-mori

Links: LC Chief Engineer Koji Sato – Rechts: LC Chief Designer Tadao Mori

lexus-lc500-kenteken

Lexus LC 500h

Koolstofvezel

Je vindt onder meer koolstofvezel technologie die Lexus oorspronkelijk voor de LFA heeft ontwikkeld terug in componenten van de LC. Een mooi voorbeeld zijn de binnenste deurpanelen, het dak en de achterklep.

lexus-lfa-03

Lexus LFA

Hele stijve koets

Een andere overeenkomst met de LFA is de sublieme torsiestijfheid, bereikt door het nieuwe GA-L platform (Global Architecture for luxury vehicles) waarop we modellen bouwen met de motor voorin en achterwielaandrijving. Indrukwekkend feitje: de LC en LFA vormen de meest stijve Lexus modellen ooit gebouwd!

Volgens Sato zorgt een ideale gewichtsverdeling in combinatie met een hoge torsiestijfheid voor scherpe en precieze besturing. De gewichtsverdeling van de LC 500 met V8-motor komt uit op 52% vóór en 48% achter. Voor de hybride LC 500h geldt een gewichtsverhouding van 51:49 (vóór/achter).

lexus-lfa-blog-lc-04

Aerodynamisch wonder

Bij het zien van een LFA weet je direct dat het met de aerodynamica wel goed zit. Hetzelfde geldt voor de LC. Er zijn slimme trucjes toegepast om de luchtstroom over en onder de auto te verbeteren. LC Chief Designer Tadao Mori: “Er zijn speciale luchtbegeleiders net voor de voorwielen geplaatst die de windcirculatie in de wielkast regelen. Verder is de bodemvloer voorzien van speciale vinnen die de luchtstroom onder de auto optimaliseren.”

lexus-lfa-01

Het interieur van de LFA is helemaal gericht op de bestuurder

Intensief werk

Testen, testen en nog eens testen. Het ontwikkelen van een nieuwe auto neemt veel tijd in beslag. Veel ontwikkelingswerk van de Lexus LC vond plaats in Europa, zoals op de beroemde Nürburgring Nordschleife in Duitsland, op de Duitse autobahn en op Europese landwegen. Het testen is nog niet voorbij, want Lexus blijft de LC verbeteren. Hierin is ook een rol weggelegd voor onze president Akio Toyoda die zichzelf Master Test Driver mag noemen. “Toyoda deed verschillende verzoeken om aanpassingen aan het karakter door te voeren. Met deze feedback van Toyoda is fun to drive absoluut gegarandeerd”, vertelt Sato enthousiast.

lexus-lc-interieur

De nieuwe Lexus LC nodigt uit om in te stappen

Nog even geduld

Wie wil rijden moet nog even geduld hebben. De LC 500 en LC 500h komen in de lente van 2017 op de Nederlandse markt. De LC 500 krijgt een krachtige 5,0-liter atmosferische V8-motor met 351 kW/477 pk. De LC 500h met Lexus’ nieuwe state-of-the-art Multi Stage Hybrid systeem levert een vermogen van 264 kW/359 pk.

Video: Lexus LC 500h

Video: Lexus LC 500h

Reacties zijn gesloten.

Reacties zijn gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen. Heeft u nog een vraag? Neem dan contact op via het contactformulier.